środa, 19 grudnia 2012

Ciasteczka z migdałami i kardamonem


Świąteczne wypieki w moim domu są cały czas w trakcie. Dwa tygodnie temu upiekłam pierniki z przepisu publikowanego tutaj w ubiegłym roku. Teraz czekają w puszce bo nie zdążyłam ich jeszcze udekorować. Tradycyjnie przygotowałam też waniliowe rożki, bez których nie wyobrażam już sobie Świąt Bożego Narodzenia. W planach mam jeszcze dwa inne rodzaje ciastek, nie wiem tylko czy na wszystko starczy mi czasu.
W natłoku świątecznych zadań stawiam na wypieki, które nie wymagają dekorowania. W tym roku po raz pierwszy upiekłam ciastka z kardamonem i migdałami. Są kruche, łatwo i szybko się je formuje. Mają przyjemny ale niezbyt intensywny aromat. Wyglądają ładnie, dzięki kryształkom cukru, w których otoczony jest migdał. Nie mogę się powstrzymać przed ich podjadaniem i pewnie będę musiała upiec jeszcze jedną porcję! Szczerze polecam!


Ciasteczka z migdałami i kardamonem

380g mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
pół łyżeczki kardamonu
szczypta soli
50g cukru kryształu
140g cukru pudru
1 całe jajko i 1 żółtko
skórka otarta z połowy cytryny
1 łyżka soku z cytryny
łyżeczka ekstraktu waniliowego
230g masła
40 migdałów

Masło i cukier puder trzeba połączyć aby uzyskać jednolitą masę. Do niej wbijamy żółtka, dodajemy startą skórkę cytrynową oraz sok, ekstrakt waniliowy, sól i kardamon. Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i zagniatamy razem z tłuszczem i przyprawami. Kiedy ciasto będzie gładkie formujemy z niego kulki wielkości łyżeczki od herbaty. Układamy na blaszce wyłożonej papierem pergaminowym i lekko spłaszczamy. Białko jajka ubijamy i namaczamy w nim migdały. Każdy zanurzamy w cukrze krysztale i wciskamy w ciasteczko. Pieczemy przez 20 minut w piekarniku nagrzanym do temperatury 180 stopni. 
Smacznego

2 komentarze:

  1. Super pomysł na świąteczne ciasteczka pełne uroku i czaru :-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ one wyglądają!!! No to teraz mam jeszcze o jedną rzecz więcej do zrobienia :) Cudne! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wizytę na blogu i komentarze :)