wtorek, 31 lipca 2012

Z Suwalszczyzny, blisko natury


Obiecałam sobie, że wykorzystam polskie lato na poznanie nowych miejsc. Dopóki dni są jeszcze ciepłe a pogoda dopisuje postanowiłam zwiedzić nieznane miasta i zakątki Polski. Na początku wydawało się, że nie ma ich wiele ale teraz wiem, że czasu nie starczy.
Ostatnio poznałam Suwalszczyznę. Trochę niedocenioną, dzięki czemu pozostała wolna od przemysłu i czysta. Tak czysta jak jezioro Czarna Hańcza i rzeka która ma w nim swój początek. Kajakowałam Hańczą i zakochałam się w niej. Cała Suwalszczyzna poprzeplatana jest pajęczyną rzek i rzeczek, w sam raz na kajakowy spływ. Suwalski Park Krajobrazowy zwany jest małymi Bieszczadami przez pagórkowatą rzeźbę krajobrazu polodowcowego. Wkoło rozciągają się głazowiska morenowe, jeziora, lasy pełne poziomek i jagód. Kto lubi może jak ja przejechać tamtędy rowerem albo wierzchem. 
Nad jeziorem Wigry, na niewielkim półwyspie znajduje się klasztor należący niegdyś do zakonu kamedułów. Zakonnicy wiedli życie w małych pustelniach, domkach zwanych eremami. Ich codzienność ograniczała się do wspólnej modlitwy oraz ciężkiej pracy. Reguły eremitów są bardzo surowe. Zakonnicy wyrzekają się rozmów, jedzenia mięsa i przywdziewają białe habity. Obecnie klasztor wigierski jest otwarty dla zwiedzających. 
Na Suwalszczyźnie tylko pogoda płata figle. Raz zaskoczy rzęsistą ulewą, która po chwili zamienia się w tęczę i upał. Ludzie są tu przyjaźni a turystów nie ma wielu. Można uciec od gwaru i ścisku popularnych kurortów. Na dachach bocianie gniazda, przy gospodarstwach niewielkie pasieki, wszędzie jeziora i cisza. Gospodynie podają pyszne kartacze i kiszkę ziemniaczaną oraz litewski chłodnik, wszak na Litwę niedaleko. Na deser są jagodzianki z albo faworkowe mrowisko, polane tutejszym miodem i obsypane bakaliami. Do domu przywiozłam delikatny sękacz z wielu warstw słodkiego ciasta. Według tradycji sękacze były pieczone na lipowych gałązkach, którym zawdzięczały swój aromat. Dziś tradycję powoli wyparła nowoczesność ale na szczęście można jeszcze skosztować wybornych sękaczy na Suwalszczyźnie.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wizytę na blogu i komentarze :)