piątek, 24 czerwca 2011

Truskawki i rabarbar z wanilią, dżem


Coraz trudniej kupić dobre dżemy albo konfitury. Te najlepsze sporządzane są z dużej ilości owoców przypadającej na 100g wyrobu gotowego i na ogół są bardzo drogie. Często nawet smakują wyśmienicie ale mają dodatki żelujące w postaci gumy guar i innych cudów. Dlatego w sezonie truskawkowym niezłym pomysłem jest zrobienie własnych dżemów. Bez dodatku żelujących polepszaczy będą zdrowsze i smaczniejsze. Ale uwaga nawet w dostępnych na rynku dodatkach do przetworów i konfitur często znajduje się sorbinian potasu albo inne konserwanty. Proponuję przygotowanie dżemu jak lubicie, ja lubię mieszankę smaków rabarbaru, wanilii i truskawek. Dżem z truskawek i rabarbaru nie ciemnieje w słoikach dzięki właściwościom soku z cytryny, zachowuje dzięki niemu piękny różowy kolor.



Dżem truskawkowo-rabarbarowy.

1,5 kg dojrzałych truskawek
0,5 kg łodyg rabarbaru
0,5 kg cukru
pół laski wanilii albo cukier waniliowy
sok wyciśnięty z cytryny
odrobinę startej cytrynowej skórki (opcjonalnie)

Umyte truskawki pokroiłam na połówki, zasypałam szklanką cukru i odstawiłam do lodówki na kilka godzin aby puściły sok. Rabarbar pokrojony w małe kawałki podgrzałam razem z resztą cukru, aż się zeszklił i dodałam do niego przyprawy: wanilię i sok z cytryny razem z otartą skórką. Wreszcie do garnka dodałam truskawki. Po zagotowaniu mieszałam od czasu do czasu, po to by dżem nie przywierał i smażyłam około 1,5 godziny. Czas smażenia zależy jednak od tego jak soczyste były owoce, chodzi przecież o to by konsystencja dżemu była odpowiednia. Gotowy dżem przekładałam do wyparzonych słoików i pasteryzowałam jeszcze 20 minut w kąpieli wodnej. Na koniec słoiki powinny się zamknąć i mieć wklęsłe wieczka. Jest to ważne ponieważ mój dżem nie zawiera dużej ilości konserwującego cukru jak choćby konfitury a przecież nie chcemy by się zepsuł.


Smacznego dżemowania!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wizytę na blogu i komentarze :)